not
Apa yang perlu
ada dalam karangan murid.
a. Pendahuluan
karangan mestilah berkaitan dengan
tajuk.
b. Isi karanga mempunyai 4 perenggan. Perlu ada isi utama, huraian bagi isi dan
contoh
sebagai bukti huraian anda.
c. Perenggan pendahuluan dan penutup memadai dengan 2 ayat.
Manakala perenggan
isi
seelok-eloknya 3 atau lebih ayat.
d. Setiap
karangan perlu ada kesinambungan. Penggunaan penanda wacana seperti oleh
itu, namun begitu, oleh hal yang demikian dan sebagainya digunakan untuk
menyambung isi.
FORMULA/TEKNIK
1. TEKNIK : CERITA – Pengalaman / peristiwa / menyudahkan cerita
ABSDMBBP
APA
|
Merujuk pada
peristiwa yang berlaku.
|
BILA
|
Bilakah
peristiwa itu berlaku?
|
SIAPA
|
Siapakah yang terlibat
dalam peristiwa tersebut?
|
DI MANA
|
Merujuk pada
latar kejadian.
|
MENGAPA
|
Tujuan / sebab
berlaku.
|
BERAPA
|
Bilangan yang
terlibat (jika ada)
|
BAGAIMANA
|
Perjalanan
peristiwa.
|
PENUTUP / PENGAJARAN
|
Penutup cerita
/ pengajaran.
|
2. TEKNIK
: CERITA – Kecelakaan / kemalangan
TBARSI
T – Tolong
|
Membantu /
bantuan awal
|
B – Beritahu
|
Beritahu guru /
ibu bapa / jiran
|
A – Ambulans
|
Telefon
ambulans / hantar ke hospital
|
R – Rawat
|
Mangsa dirawat
/ ditahan
|
S – Simpati
|
Bersimpati
dengan mangsa / menasihati / kata-kata semangat
|
I - Insaf
|
Akan
berhati-hati / berjanji tidak akan buat lagi.
|
3. TEKNIK : CERITA – Tindakan
- Jika kemalangan – guna formula – TBARSI.
- Jika cerita biasa _ guna formula – ABSDMBB
4. TEKNIK :
TEMURAMAH – Kejayaan.
Sukan / pertandingan(mengarang/pidato/bercerita) / mereka cipta /
perkhemahan / mengarang...
STPBPHN
S
|
Salam
|
T
|
Tujuan / Tahniah
|
P
|
Perasaan
|
B
|
Bagaimana
|
P
|
Pendorong
|
H
|
Harapan
|
N
|
Nasihat
|
5. TEKNIK :
FAKTA – Faedah
(membaca/melancong/kokurikulum/berkawan/berbincang/belajar/
pertandingan/bersukan/perkhemahan)
HMI DKSB
H – Hiburan
|
Mendapatkan
hiburan.
|
M – Masa
|
Masa digunakan
dengan berkualiti
|
I – Ilmu
|
Memperoleh ilmu
|
D – Disiplin
|
Mendisiplinkan
diri – seperti mematuhi peraturan
|
K – Kesihatan / kawan
|
Apabila
bersukan
|
S – Silaturahim
|
Mengeratkan
silaturahim
|
B – Bahasa
|
Murid dapat
memperkasakan bahasa...
|
- HIBURAN MINGGU INI DI KUALA SEDILI BESAR
HIBURAN
|
Melalui
kokurikulum, kita akan mendapat pelbagai hiburan. Apabila terhibur, kita
dapat menghilangkan tekanan perasaan. Antaranya adalah melalui aktiviti kelab
dan persatuan seperti Persatuan Seni Muzik dan Persatuan Bahasa Melayu.
|
MASA
|
Selain itu,
apabila menyertai kegiatan kokurikulum kita dapat menggunakan masa dengan
cara berkualiti. Dari situ, kita tidak akan berfoya-foya seperti berlumba
motosikal ataupun berborak-borak kosong.
|
ILMU
|
Di samping itu,
mereka yang menyertai kokurikulum akan memperoleh ilmu yang amat bernilai. Ilmu ini akan diperoleh seperti melalui
aktiviti unit beruniform. Antaranya ialah cara-cara merawat orang sakit dan
juga berkawad.
|
DISIPLIN
|
Seterusnya,
aktiviti kokurikulum juga dapat membentuk kita agar menjadi murid berdisiplin. Ini dapat
dibentuk apabila kita dilatih menepati masa dan mematuhi peratuan-peraturan
yang ditetapkan.
|
KAWAN
|
Akhir sekali,
apabila menyertai aktiviti kokurkulum seperti perkhemahan ataupun sebarang
pertandingan, secara tidak langsung kita dapat menambah bilangan kawan.
Justeru, kita dapat berkongsi pengalaman dengan mereka.
|
HIBURAN
Setiap orang perlukan hiburan.
Dengan....... kita boleh .................... Apabila hati kita terhibur, kita
dapat menghilangkan kepenatan dan merehatkan otak kita selepas belajar.
MASA
Dengan ...... kita dapat
memanfaatkan masa dengan baik. Jika tidak, masa tersebut mungkin kita gunakan untuk .......... Akibatnya,
kita akan rugi dan gagal dalam pelajaran. Apabila ..... kita dapat mengisi masa
dengan baik. Jika tidak, masa tersebut mungkin kita gunakan untuk melakukan
aktiviti yang tidak berfaedah seperti bercampur dengan budak-budak nakal atau
menjadi kutu embun. Tindakan demikian, menyebabkan kita mudah terjebak dengan
kegiatan yang tidak sihat.
ILMU PENGETAHUAN
Apabila kita ....... pengetahuan
kita akan bertambah. Pengetahuan yang kita peroleh meliputi bidang ........ dan
.......... Segala pengetahuan yang kita peroleh boleh kita manfaatkan dalam
pembelajaran di sekolah.
ATAU
Apabila kita...... pengetahuan kita dalam sesuatu
bidang akan bertambah. Antaranya, kita dapat mengetahui tentang ......... Segala
pengetahuan yang kita peroleh dimanfaatkan dalam pembelajaran di kelas. Dengan
itu, kita tidak dianggap seperti katak di bawah tempurung.
DISIPLIN
Jika kita berdisiplin, kita akan dapat
menguruskan diri kita dengan sempurna. Aktiviti seperti menyertai kokurikulum,
dapat melatih kita supaya hidup berdikari. Apabila dewasa nanti kita boleh
menjadi seoranf pemimpin yang berjaya.
ATAU
Sesuatu kejayaan tidak akan
diperoleh dengan mudah. Ini memerlukan usaha dan disiplin yang tinggi bagi
mencapai hasrat tersebut. Disiplin yang tinggi boleh membentuk diri kita
menjadi seorang insan yang disegani pada masa akan datang. Dengan itu, kita
perlulah.......
KESIHATAN
Dengan ........, kita akan menjadi sihat. Banyak
aktiviti yang boleh mengeluarkan peluh seperti................. Dengan badan
yang sihat, kita akan menjadi cergas.
ATAU
Setiap aktiviti yang dilakukan dalam
........ boleh menyumbangkan kepada kesihatan diri kita. Apabila kita melakukan
aktiviti tersebut badan kita akan sentiasa sihat dan segar. Dengan cara ini,
diharapkan kita terhindar daripada diserang penyakit seperti kencing, sakit
jantung atau darah tinggi.
6. TEKNIK – Surat Kiriman Rasmi
AGATTTITJ
Alamat penulis
Garisan
Alamat Penerima
Tarikh
Tajuk Surat
Isi
Tandatangan
Jawatan
|
7. TEKNIK – Surat Kiriman Tidak Rasmi.
ATAPIT
Alamat Penulis
Tarikh Surat
Alu-aluan
Isi surat
Tandatangan penulis
|
8. TEKNIK – Catatan
- Satu hari
7 JANUARI 2012
6.00 pagi – idea
8.00 pagi – idea
- Beberapa hari
7 JANUARI 2012 : Idea
8 JANUARI 2012 : Idea
9. TEKNIK – Berita
KOTA TINGGI, 27 Mac –
ATAU
KOTA TINGGI, Sabtu –
ATAU
KOTA TINGGI, Sabtu , 27 Mac -
|
No comments:
Post a Comment